7 tips om marketingcontent journalistieke waarde te geven


Hoe marketeers kunnen bijdragen aan journalistieke boodschappen


De maatregelen rondom het Corona-virus laten meer dan ooit zien wat de functie is van nieuws journalistiek. Naast zorg- en hulpverleners stopt de journalist niet, neemt zij risico en is de journalist vaak de klokkenluider van het eerste uur. Journalist en media zorgen ervoor dat het publiek van de juiste feiten en maatregelen op de hoogte is en dragen bij aan het maatschappelijk debat.


Journalist van feesten en partijen

In de afgelopen jaren waren de ontwikkelingen in de media en de waardering van de journalistiek sterk verbonden met de mate waarin de champagne vloeide. De journalist / influencer van feesten en partijen was geboren. Dat kan en mag natuurlijk ook in tijden van welvaart en groei en draagt bij strategische inzet ook zeker bij aan het vertellen van jouw boodschap. Toch werd daarmee de journalistieke waarde steeds kleiner en binnen campagnes vaak als irrelevant gezien.


In mijn vorige blog hield ik een pleidooi voor het persbericht, niet wetende dat de journalistiek deze maand weer vol in zijn oude glorie functioneert. In het boek ‘the medium kills the message’  gaat Pieter van den Blink in op de rol van journalistiek. Journalistiek gaat over de maatschappelijke conversatie waardoor wij een samenleving kunnen vormen. Een medium cureert en stelt een collectie samen van artikelen of items die elkaars context zijn waardoor wij een mening kunnen vormen. Losse items - zoals op sociale media, persoonlijk van aard en zeer vaak gesponsord - zorgen voor losse stukken en fragmenten waardoor op den duur de maatschappelijke context veranderd. De  opkomst van sociale media en influencers heeft de waarde van de journalistiek veranderd.


Marketing x Sociale Journalistiek

Journalistiek heeft een enorm groot effect op de conversatie in de samenleving. Bij journalistiek gaat het niet om ‘ik’, maar om de maatschappelijk relevante context. Dat leidt tot de vraag hoe de marketeer kan bijdragen aan de samenhang en curatie van boodschappen. Hoe kunnen we journalistieke toetsing toepassen in ‘losse’ content en zorgen voor zorgvuldige waarde in onze berichten? Hoe bewaak je de reputatie en zichtbaarheid van je merk als het publieke debat over heel andere zaken gaat?


7 tips om marketingcontent journalistieke waarde te geven

Maak een media-analyse en werk dit uit in een maatschappelijk trendrapport met thema’s die jouw merk raken en waarin jij waarde toevoegt.

Stel duidelijke kernboodschappen samen die gebaseerd zijn op de (emotionele, maatschappelijke) toegevoegde waarde van jouw product of dienst.


1. Maak een media-analyse en werk dit uit in een maatschappelijk trendrapport met thema’s die jouw merk raken en waarin jij waarde toevoegt.


2. Stel duidelijke kernboodschappen samen die gebaseerd zijn op de (emotionele, maatschappelijke) toegevoegde waarde van jouw product of dienst.


3. Werk samen met je PR-afdeling of PR-persoon in het opstellen van al je social content en briefings naar derden.


4. Toets je boodschap bij de doelgroep en als het kan bij een journalist of ervaren adviseur. Hoe komt dit over? Hoe hangt het samen met de publieke discussie, sla je net de plank mis of is het een enorme aanvulling? De scheidslijn is dun.


5. Werk samen met vaste influencers en mediapartners, zodat de individuele boodschappen die je vertelt bij elkaar optellen en passen bij de visie van de influencer. Help hen met het inhoudelijke verhaal, dit vormt ook meerwaarde voor hen als nieuwsplatform!


6. Schrijf een persbericht met journalistiek aanvullende informatie die aansluit bij de waarde van je onderneming en deel deze met je key media.


7. Zie het brede (sociale) medialandschap als kracht om jouw merkverhaal en reputatie vast te houden en verder te laden.


Het volk wil brood en spelen en zoekt ook op die manier informatie. Scrollend over de tijdlijn willen we een mix zien van feiten, cijfers en human interest, die we twee keer per dag toetsen met een klassiek nieuwsmedium. Een uitstekende kans voor de marketeer om hierin journalistiek te voorzien en daarmee van maatschappelijk belang te zijn en de merkreputatie te beschermen.


Dit artikel verscheen op 19 maart in MarketingTribune.

0 keer bekeken
Contact
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
INFORMATIE

Thea van Unen

thea@levpr.nl

+31 6 45 07 22 25

© 2020 Thea van Unen. Created by Studio Lianne Koster.