Mama, geef mij je make-up
- Thea van Unen
- 21 mei
- 3 minuten om te lezen

Ik was een jaar of tien toen het nummer van Kinderen voor Kinderen razend populair werd. Mijn zus en ik zongen het hard mee en droomden van een moeder die meer make-up had. Voor onszelf, vooral. In de jaren ’80 waren de meeste vrouwen nog gewoon make-uploos. Hooguit wat rode lipstick en blauwe oogschaduw voor een feestje. We zagen echte gezichten, echte lichamen.
Maar er was ook die ene moeder die zich wél opmaakte. O, wat vond ik dat mooi en fascinerend! Elk weekend neusde ik in de plaatselijke parfumerie, verzamelde proefmonsters, schreef brieven naar marketeers van Unilever voor miniaturen, en ik kon mijn geluk niet op toen ik op mijn 16e eindelijk in een parfumerie mocht werken. Trainingen en make-upcursussen van luxe merken volgden. Een droom. Verzorging en make-up doen iets met je. Ze versterken wie je bent, hoe je je voelt, en waar je voor staat.
Een naturel Moeder
Toch is er ook een keerzijde, zeker in deze tijd. Jouw gezicht online, talloze (bewerkte) gezichten in je tijdlijn. Echtheid op straat? Je moet er bijna naar zoeken. En wat ben ik nu blij dat mijn moeder zo heerlijk naturel is! Verzorgd, mooi, grijs en gerimpeld en met dezelfde mimiek die ik als baby al zag. Dat voelt onbewust als veiligheid. Ze is altijd vol trots en zelfvertrouwen geweest over haar lichaam en gezicht. Ik heb haar werkelijk nooit iets negatiefs over haar uiterlijk horen zeggen. Hooguit dat ze het jammer vindt dat haar lichaam na vijf (!) zwangerschappen en inmiddels 70, wat slapper wordt. Ze is fit door fietsen, tuinieren en bewegen, niet door het aftrainen van een lichaam in de sportschool. Een gezonde inspiratie voor het zelfbeeld van een vrouw.
De mooimaker als Dochter
Mijn tienjarige dochter heeft een talent voor mooimaken. En dat wordt ook door anderen gezien. Prachtig: haar oog voor esthetiek, details, harmonie en sfeer. De keerzijde? Nu al make-up willen dragen en kritisch zijn op het uiterlijk van haarzelf en anderen. Vanmorgen mocht ik niet mee het schoolplein op, omdat ik geen make-up droeg en een bril op had. Je begrijpt: dan ga ik juist een paar dagen make-uploos door het leven. Mijn liefde voor haar en andersom, heeft niets met uiterlijk te maken. Schoonheid geeft wel een ander soort trots. Ik voel haar groeien als ik in vol ornaat mee loop, omdat ik een training geef of een fotoshoot heb. En dat mag er óók zijn! Zou het zo zijn dat schoonheid en uitstraling ook een gevoel van veiligheid geeft? Omdat het gezondheid en kracht uitstraalt?
Hoe het ook is: het is een dunne lijn tussen de kracht van make-up en filters en de afbreuk.
Kwetsbare zichtbaarheid van de Influencer
Werken met zichtbaarheid doet iets met je. De transparantie die millennials brachten door (delen van) hun leven online te delen, zorgt voor openheid en echtheid. Maar ook voor een nieuwe golf aan kritiek op uiterlijk. Met als gevolg: filters, correcties, aanpassingen. De beïnvloeding van vrouwen en meisjes door dat soort beeldvorming, gevolgd door algoritmes van cosmetische klinieken die je na je 40e haarfijn weten te vinden, is enorm.
Jarenlang werkte ik met veel plezier en succes samen met PorteRenee. Wie een van haar 100.000+ volgers is, weet: je ziet haar gerust in badjas, zonder make-up en ongestyled. Maar ook: net van de kapper, mooi in de make-up en een kek pakje aan. Die balans vind ik zo krachtig en waardevol. Jezelf zijn én durven laten zien.
Zichtbaar zijn is ook: opstaan en schitteren.
Je kracht uitvergroten, juist om ergens aandacht voor te vragen.
En dát is wat ik doe.
Ik leer jou echt kennen als mens, als merk en ondernemer en help je zichtbaar worden op jouw manier. Met authentieke storytelling en een presentatie die bij je past. Zodat jij krachtig én kwetsbaar op dat podium staat. Online of in het echt.
Met of zonder make-up. Want zoals bij alles geldt: dient het het doel? Ondersteunt het je verhaal en vooral: past het bij jou?
Opmerkingen