top of page

Marketeers: vergeet dat PR-bureau en zorg zelf voor je mediarelaties


Het zou maar zo kunnen dat PR over een jaar of tien volledig is opgegaan in marketing. Wat overblijft zijn de ambachten, zoals tekstschrijven, beeldexpertise en een stukje automatisering. Een bedrijf dat in deze tijd vertrouwen wil winnen van consument en publiek, kan dan ook maar beter zorgen voor goede en authentieke storytelling, gebaseerd op feiten die het vertrouwen van het publiek weer teruggeeft. 


Het is niet nieuw: marketeers die PR inzetten om hun campagnes kracht bij te zetten. Creatieve marketing PR ligt aan de basis van veel eigentijdse bureaus. Terecht. De consument koopt geen perfectie meer, maar wil verbinden in kwetsbaarheid. Van oudsher zoekt PR naar echtheid in het verhaal en naar verbinding met het publiek. Toch is het in de meeste gevallen zinloos om massaal PR bureaus in te huren, zeker nu marketing aan vertrouwen moet winnen. Het kost je vaak enorm veel tijd, uitleg, geld - en een stuk frustratie. Dat terwijl er met PR op een betaalbare manier heel goede publiciteit en verbinding bereikt kan worden. 


Hoe zet je PR in als krachtig marketing instrument?

Veel van mijn klanten bevinden zich in de groeifase van hun bedrijf. Een fase waarin er vaak veel te vertellen is. Over resultaten die behaald zijn, de reden van de groei, de vernieuwing in de markt, de uitvinding die is gedaan. Verhalen die voor de media heel interessant kunnen zijn en die een journalist het liefste van het bedrijf zelf hoort. Een journalist geeft vaak veel meer tijd en aandacht aan het bedrijf zelf, direct contact is voor iedereen efficiënter. Met als kanttekening dat dit uiteraard afhankelijk van het type nieuws. 


PR is echter wél een vak apart en van die kennis kun je handig gebruik maken. Zodat jij de mediarelaties goed op kunt bouwen en daarmee zorgt voor publiciteit!


Wanneer jij de juiste PR basis legt win je op (korte) termijn tijd en geld. Hoe doe je dit?


1. Weet wat jouw unieke verhaal is en verwerk dit in een heldere boodschap. Zorg dat dit de basis is van elke campagne, elke boodschap die de deur uitgaat. 

2. Stel een medialijst samen van relevante media en journalisten.

3. Volg deze media, reageer en weet wat er speelt.

4. Schrijf een sterke pitch en volg deze actief op - maar niet teveel. Wordt geen stalker! Blijf je verhaal bijsturen o.b.v. de feedback. Pin je niet vast op een vaste tekst.

5. Zorg dat je bewijslast hebt. Welke cijfers, data, innovatie en cases onderbouwen jouw verhaal?

6. Maak gebruik van handige tools en formats, zoals een perssysteem. 

7. Investeer in een opleiding of training waarmee je jouw medewerkers PR klaar stoomt en je voor de langere termijn kunt bouwen aan relevante mediarelaties. 


PR gaat over relaties en relaties hebben tijd nodig om sterk te worden. Wanneer je investeert in structurele PR vanuit jouw organisatie bespaar je uiteindelijk niet alleen kosten, maar zorg je ook voor betere publicaties. Wat jouw reputatie ten goede komt. 


Dit artikel verscheen in MarketingFacts.



 
 
 

Comments


bottom of page