PR in tijden van crisis
- Thea van Unen
- 17 mrt 2020
- 2 minuten om te lezen

Wat kun je toevoegen aan de berichtenstroom rondom het Corona-virus? Tips of steunbetuigingen? Sales-gerichte communicatie? Ik begrijp het wel, ondernemers - en zeker ZZP-ers, kunnen de toekomst nu wat somber inzien. Zien hun omzet als sneeuw voor de zon verdwijnen en zoeken naar mogelijkheden. Toch voelt dat voor mij wat misplaatst, geef het even tijd. Mijn motto is al jaren in lijn met wat prinses Beatrix noemde in haar afscheidsrede: “Bepaal je doel, houdt de koers vast en dein mee op de wind en golven, die uiteindelijk weer gaan liggen.”
Het liefste help ik organisaties en merken om hun koers te bepalen en vast te houden. Om de juiste media- en communicatiestrategie te vormen en inhoudelijke content uit te werken zodat het ook werkelijk een relevante maatschappelijke bijdrage is en het verlies op de langere termijn minder. Ik werkte in een aantal situaties waarin crisiscommunicatie aan de orde was en die me altijd bijbleven. Daar moest ik de laatste dagen aan denken en wil ik met jullie delen.
Tijdens mijn afstuderen bij KLM op de mediarelaties brak SARS uit en ging het bedrijf fuseren met Air France waardoor er ook veel ontslagen vielen. Wat heb ik veel geleerd in die tijd van de voorbereiding en samenwerking in multidisciplinaire teams waarbij het maatschappelijk en bedrijfskundig belang centraal stond.
Ik werkte bij GGD Nederland toen de Mexicaanse griep heerste. Samen met RIVM, ministerie van Volksgezondheid, media en andere leidende organisaties was er een crisisteam ingericht en werkten we met volle mankracht aan de informatiestroom naar de burger.
In mijn tijd bij een diplomatieke organisatie brak er oorlog uit waardoor de feiten en cijfers letterlijk over lijken gingen. Dan heeft het samenspel van PR, voorlichting en media zo’n gevoelige waarde die je heel sterk tot de kern houdt en waar samenwerking een must is.
Bij veel van mijn andere klanten zijn er momenten geweest waarop de publieke discussie een wending nam en we snel moesten schakelen op woordvoering, interviewtraining en het opstellen van kernboodschappen en Q&A’s. Tot de kern komen onder druk: eigenlijk het beste en meest authentieke dat je kunt hebben!
Ik help je graag om jouw kernboodschap en mediastrategie te vinden in deze roerige tijden, zodat je merkreputatie bewaard blijft en verstevigd. Mijn aanpak kan ik volledig online aanbieden via webinars, Skype calls en praktische planners.
Plan gerust een gratis strategiegesprek om te kijken wat ik in deze tijd voor jou kan doen. Maar weet: houdt je focus vast en geef dingen even tijd. De lente komt vanzelf weer!
Comments