PR succes: vergeet je doelgroep, leer de media kennen
- Thea van Unen
- 7 mei 2020
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 mei 2020

Wat is nu eigenlijk PR en wat heb ik daaraan? Wanneer het gaat over PR zijn er enorm veel meningen. Een van de bekendste definities van PR luidt als volgt: PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.
Een beetje stoffig misschien, maar waar het bij PR om gaat is samen te vatten in drie termen.
Begrip
Relatie
Herhaling
De krant is vaak niet relevant
We denken vaak dat het bij PR alleen gaat om free publicity. Hoe kom ik gratis in de krant? Nou ik kan je een ding vertellen: gratis bestaat ook hier niet. Want hoe dan ook maakt iemand werkuren om te zorgen dat je in de krant komt. Laten we ook eens nadenken over die krant. Is dat wel het medium waar jij jouw doelgroep het beste bereikt? Hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk om er echt een relatie mee op te bouwen? Weet jij waar zij te vinden zijn en waaraan zij behoefte hebben?
Dit neemt niet weg dat media, maar ook influencers en ambassadeurs, een centraal middel zijn voor een succesvolle PR strategie. PR gaat namelijk wel over nieuws! Hard nieuws en ‘zacht’ nieuws: nieuws dat je creëert en beïnvloedt. En met die aandacht willen we begrip creëren voor jouw merk of product. Het is zeker ook belangrijk dat je goed weet wat jouw merk brengt. Waarom is het relevant?
Begrijp wat jouw ontvanger beweegt
Terug naar PR. Begrip is dus een heel belangrijk gegeven in PR. En zoals je weet ontstaat begrip door kennisoverdracht. Uitleg. Delen. En zeker ook luisteren en onderzoeken. Persoonlijke aandacht, zodat je weet aan welke informatie behoefte is.
PR heeft alles te maken met jouw reputatie en zichtbaarheid in de media. Zowel je eigen media, als extern. Betaald en onbetaald. Om daarin succesvol te zijn is het zo belangrijk dat jij je doelgroep goed kent en weet wat de karakteristieken van de diverse mediakanalen zijn. Veel te vaak wordt er nog een bericht of een campagne opgezet die gebaseerd is op een gemiddelde doelgroep. Gemiste kans: want wanneer jij jouw boodschap via verschillende media zo individueel mogelijk brengt, is jouw PR succes een een stuk groter!
Hoe leer ik dan mijn doelgroep kennen?
Een van de manieren om beter aan te sluiten bij je doelgroep is om media die voor hen belangrijk zijn goed te kennen. Van doelgroepgericht naar mediumgericht. Door hier goed onderzoek naar te doen kun jij jouw marketingcampagne veel beter laten aansluiten bij de authenticiteit en toon die de ontvanger zoekt. Zo vergroot je ook de kans op free publicity.
Hierbij vijf onderzoeksvragen om jou op weg te helpen!
Welk nieuws en insteek past bij het medium?
In welke stijl schrijven of publiceren zij?
Welk beeld past bij hen? Gebruiken zij juist video, fotografie of infographics?
Hoe zijn de reacties van hun publiek? Waarop gaan zij ‘aan’?
Ken je de redactionele planning van de media? Welke thema’s komen er aan waar jouw merk in past?
Wanneer je dit onderzoek serieus neemt en aansluit bij de toon van het medium, weet ik zeker dat jouw nieuws veel meer kans op publicatie heeft.
Dit blog verscheen op 6 mei op MarketingTribune.
Commentaires